Predstavujeme vám pyramídu učenia. Vrchol pyramídy tvorí školská úspešnosť. Ako však vidíte, predchádza jej veľa stupienkov. Nato, aby vaše dieťa zvládlo sedieť v lavici, počúvať učiteľa a dať zmysel tomu čo sa učí, musí zdolať pyramídu učenia:
zdroj: Centrum Avare, centrum poradenstva a prevencie pre deti a dospelých
Moje dieťa a moja zodpovednosť
Keď si školák zastane pred dverami svojej triedy, má čo treba: tašku, peračník aj dobrú desiatu. Ktorá z týchto vecí mu pomôže obsedieť v lavici a sústrediť sa?
Je tu – na vrchole pyramídy učenia – v školskej triede, ale mnohokrát tak málo vybavený k pobytu v nej…
Je úlohou nás dospelých, rodičov a učiteľov, aby sme ho nenechali vratko balansovať na vrcholku pyramídy – zažívať stresy a frustráciu zo školského prostredia. Je našou úlohou porozumieť pyramíde učenia a zabezpečiť pre dieťa oporné body: posilňovať u dieťaťa oblasti, na ktorých sú školské zručnosti postavené:
bez koordinácie oko-ruka , nie je písanie,
bez rozlišovacej schopnosti, nie je čítanie,
bez schopnosti udržať rovnováhu tela, nie je ani jedno ani druhé.
Čo nám pyramída ukazuje
Centrálna nervová sústava tvorí základ našej pyramídy a zásadne ovplyvňuje všetky jej ostatné časti. S vývinom nervovej sústavy dieťaťa úzko súvisí spracovanie zmyslových podnetov, rovnováha, pohyb očí, emočná stabilita a množstvo ďalších.
V mozgu sa utvárajú nové synapsie, spojenia medzi neurónmi, tak sa učíme. Nie je to jednoduché. Takú synapsiu si treba zaslúžiť! Treba veľa, veľa opakovaní, kým sa cestička v mozgu “nakreslí” a vytvorí sa synapsia.
Máme však dobrú správu: v hre sa synapsie vytvárajú oveľa rýchlejšie: učenie ako hra, hra ako učenie. Hra je teda úžasný nástroj, ktorý rozvíja divergentné myslenie, kreativitu a vyššie kognitívne funkcie detí. Veľakrát uprednostňujeme didaktické hry, ktoré dieťa učia počítať, hovoriace pero, ktoré ich naučí čítať… Pyramída učenia nám však ukazuje, čo všetko iné potrebuje dieťa rozvíjať a posilňovať: pohybové a zmyslové hry preto nie sú stratou času, ale zásadným predpokladom školskej úspešnosti.
Čo nás pyramída učí
Ťažkosti v škole spojené s učením neodstránime ešte dôkladnejším učením, množstvom domácich úloh a drilovaním. Rozširujme svoje poznanie a hľadajme príčiny školských ťažkostí tam, kde sú. Keď budeme rozumieť pyramíde učenia a postupne zdolávať jej stupienky, úspešne dosiahneme vrchol.
Pozývame vás na workshop s Matúšom Budinským, učiteľom v škole Makovičky, ktorý sa zameriava na rozvoj myslenia detí, na pohybovo-intuitívne hry, ktoré toto myslenie rozvíjajú a tak ponúkajú komplexný tréning úspešného horolezca pyramídy učenia!
Kde: škola Makovičky, Baničova 14, Nitra
Kedy: utorok 4. marca, 15h30 – 17h