V škole Makovičky veríme v zmysluplné učenie. Naše úsilie smerujeme k budovaniu zdravých vzťahov – medzi deťmi, učiteľmi a rodičmi. Zdravé vzťahy vytvárajú bezpečné prostredie, kde sa dieťa môže slobodne prejaviť, skúšať, pýtať sa, robiť chyby a učiť sa.
Čo pre nás znamená učenie?
Nie je to len pozornosť na hodine, pilná práca či dokončené úlohy. Učenie je proces – spájanie starého s novým, formovanie konceptov, pýtanie sa, robenie chýb, spolupráca a diskusia. Tento proces je možný len v bezpečnom prostredí, kde je dieťa motivované premýšľať. Vyvíja mentálne úsilie: občas nerozumie, pýta sa, robí chyby,… dostaví sa Aha! moment… vysvetlí to spolužiakovi alebo si to potrebuje prečítať celé ešte raz a sám.
Ako hodnotíme?
V Makovičkách sa snažíme o zviditeľňovanie učenia sa žiakov. Ako učitelia koncipujeme hodiny tak, aby nám umožnili lepšie odkrývať procesy v hlavách detí a aby výstupy ich rozmýšľania boli viditeľné na konci hodiny. Využívame rôzne metódy od bádateľského prístupu, rovesníckeho vyučovania až po prácu s textom. Klasické hodnotenie nestačí, ak chceme podchytiť všetko, čo žiak na hodine robí.
Kontrolný test či diktát na konci učiva ukáže len časť vedomostí. My však chceme vidieť celý proces učenia – tu a teraz, na hodine. Nástroje hodnotenia, ktorými škola disponuje treba preto neustále rozširovať a začleňovať ich do učebného procesu. Preto sa zameriavame na formujúce hodnotenie. Zhodnocujeme, usmerňujeme, oceňujeme a podporujeme. Pomáhame deťom napredovať.
Formujúce hodnotenie sleduje, kde sa dieťa v procese učenia nachádza a čo potrebuje na svoj ďalší pokrok. Formujúce hodnotenie sa nepýta Čo si sa naučil?, pýta sa: Učíš sa? Má za konečný cieľ to, aby žiak vedel sám kriticky nahliadať na svoju prácu a rozvíjal metakogníciu.
V rámci rozvíjajúceho hodnotenia využívame rôzne nástroje. Tu je niekoľko z nich:
- Sebahodnotenie je prirodzená súčasť učenia sa. Môže byť veľmi jednoduché : žiak použije semafór – ukáže jednu z troch farieb podľa toho, ako sa mu darí. Zložitejšie sú grafické organizéry KWL, KWL ktoré sú náročnejšie na čas. Tabuľky ako postup pri písaní referátu pomáhajú žiakovi s organizáciou práce a sprevádzajú ho vlastným učením.
- Myšlienkové mapy sú známe. Učitelia ich efektívne využívajú na hodine ako diagnostiku toho, čo už žiaci vedia alebo na záver tématického celku, kde prostredníctvom myšlienkových máp žiaci ukážu ako nový koncept uchopili a prepojili s tým, čo už vedia.
- Rozhovor zostáva ústredným a najdôležitejším nástrojom učiteľa vo vzdelávacom procese. V rozhovore sa tvorí vzťah, ktorý zabezpečí, že žiak bude chcieť reagovať na učiteľovu spätnú väzbu. Efektívny rozhovor môže byť napríklad o referáte, ktorý žiak napísal: spolu s učiteľom na základe kritériovej tabuľky žiak prechádza hodnotením referátu. Učí sa tak rozumieť jednotlivých kritériám, ktoré si neskôr bude schopný stanovovať sám.
- Otázky sú esenciou učenia sa. Ten kto sa pýta, rozmýšľa. Povzbudzujeme deti, aby kládli otázky a premýšľali. Diskusia je priestorom, kde sa otázky stávajú nástrojom učenia. Učiteľ používa otvorené otázky (Prečo? Ako?), ktoré zapínajú vyššie kognitívne funkcie.
- Žiak, ktorý si vedie svoje portfólio získava vhľad do svojej práce. Portfóliá sú rôzne, môže ich tvoriť napríklad výber z pracovných listov. Žiak sa učí monitorovať a zaznamenávať vlastné učenie pre seba, ale aj pre rodiča a učiteľa.
Naša filozofia učenia
Učenie v Makovičkách nie je len o výsledkoch, ale aj o procese a radosti z objavovania. Naše hodnoty – radosť, čas, priestor, rozhovor, vysoké očakávania, zodpovednosť, výzva – sú prítomné na každej hodine a stávajú sa živou súčasťou našej školskej komunity. Učíme sa všetci – žiaci, učitelia aj rodičia.