Kde: základná škola Makovičky
Kedy: streda ráno 7h55 – 9h35 ( Slovenský jazyk/Čítanie, Matematika)
Kto: desať žiakov v zmiešanej triede 1. – 4. ročník, Majka, pani učiteľka
Sedím s rannou kávou vzadu na koberci a teším sa na nasledujúce dve hodiny, ktoré strávim pozorovaním naších Makovičiek.
Vládne tu pracovný šum. Zdá sa, že hodina sa už začala, aj keď Majku ešte nie je počuť. Deti si otvárajú zošity a knihy, Majka prechádza pomedzi lavice, za chvíľu každý pracuje. Okolo Majky sa zhŕkli prváčky a čítajú zo šlabikára. Je ticho, ale skôr by som povedala : je kľudne. Prváčky po chvíli prejdú k tabuli a píšu slovíčko „motyka“. Majka obíde deti v laviciach. Jej prítomnosť ukľudňuje a uisťuje. Teraz sa deti môžu pýtať, Majka pomáha.
Vráti sa k prváčkam: Vybrala by som si túto motyku…táto je trošku krivá….pozri sa na moju…
Deti potom píšu ďalšie slová, pomáhajú si navzájom a tiež sledujú abecedu na stene.
Pracuje sa v tichosti.
Tretiaci majú hotové, písali vybrané slová po „s“ a už si ich aj skontrolovali. Teraz komentujú prváčky. Niektorí idú za Majkou.
Šimonka, štvráčka, pracuje samostatne, opakuje si teraz spodobovanie.
Prváčky si sadajú a pracujú v šlabikári.
Raphael, druhák, ide za Majkou, kontrolujú, opravujú, idú aj k magnetickej tabuli. Druháci majú tvrdé a mäkké spoluhlásky.
Raphael s Adamom sa vracajú do lavíc a pokračujú v práci aj so Saškou.
Tretiaci prichádzajú k Majkinmu stolu a konzultujú cvičenie. Jedná sa o železničný násyp a sýpku. Treba vysvetliť slová. V Ladiciach bol aj mlyn aj železnica, deti rýchlo chápu nové slová.
Tretiaci môžete ísť na koberec a pokračovať ďalej v knižke….druháci…Adamko sa poponáhľa….prváčky pracujú…poď Šimonka k tabuli! Vyskúšam ťa. Šimonka píše všelijaké písmenká a tretiaci z koberca konštatujú, akú má ťažkú úlohu!
Tak a ideme dávať jednotky…prváčky, vaša práca v šlabikári…druháci mi dajú zošity na stôl…
Zdá sa, že je už aj prestávka, ale Šimonka je stále pri tabuli a pokojne píše. Saška, druháčka sa túli k Majke.
Majka sedí v triede, rozpráva sa a dáva rady, kto si má čo precvičiť. Osobný koučing:)
Niekto oznamuje, že sa začína Matematika.
Kristínka, Emka a Amy, prváčky, sú okolo Majky , Emka jej sedí na kolenách. Voľačo sa chystá. Aha! Zaslúžia si nové zošity! Slávnostne Ti odovzdávam matematiku do druhého polroka, Amy…Všetci tlieskajú. Poznáte tú pesničku? A Majka s deťmi spievajú pesničku o číslach.
Som milo prekvapená!
Druháci idú k tabuli a skúša sa. Kto vypočíta prvý. Ak nevedia, otočia sa a počítajú na tabuľu. Majka im priťažuje. Ostatní povzbudzujú: Výborne! Aj tlieskajú.
Šimonka im počítala skóre.
Tretiaci idú pred tabuľu. Majka si sadne na tretiacke miesto a skúša násobilku. Prváčky zatiaľ pracujú vo svojom zošite. Potom ide štvrtáčka, príklady jej vymýšľajú tretiaci.
Po skúšaní sa rozdeľuje robota: Tretiaci, dajte si geometriu. Šimonka, čo si dáš ty? Druháci si v lavici zasúťažia, Majka píše číslo cvičenia na tabuľu.
Všetci sa spokojne pustia do práce. Majka ešte nesedela na svojej stoličke. Prechádza od žiaka k žiakovi.
Prváčky sa zas okolo nej zhŕknu aj s novým zošitom. Majka volá Kristínku, aby sa k nim pridala, starý zošit si dokončí neskôr: Poď Kristínka s nami, poď, spolu nám je veselšie. Chváli.
Tretiaci, som zvedavá, kto dostane jednotku.
Po chvíli, keď prváčky odídu pracovať samostatne, dvíhajú sa tretiaci a idú k Majke na konzultáciu. Sú v družnom rozhovore s Majkou, ktorá povzbudzuje, pozoruje a pýta sa. O chvíľu sú všetci pri tabuli. Prváčky sa dali dokopy a voľačo preberajú v lavici. Majka si to všimla, ale nechá ich. Netrvá to dlho a za chvíľu je každá na svojej stoličke.
Druháci pracujú. Adi si ide sadnúť na Majkine miesto, aby lepšie pracoval.
Majkin hlas je pokojný, pri rozhovore je vždy na úrovni žiaka, nikdy sa mu neprihovorí „zvrchu“ vždy má oči na jeho úrovni. Majka je láskavý, povzbudzujúci a rešpektujúci element v triede.
Tretiak sa hlási, ide k nemu. Druháčka Saška počíta pri tabuli. Je trošku neistá. Majka ju navedie tak, že vypočíta sama: Ty to vieš, si šikovná.
Ale počuť aj: Nuž, tu jednotky nebudú…
Prváčky sú zasa spolu , radia si a vysvetľujú.
Tretiaci zdá sa, tiež riešia dáky problém. Šimonka je s nimi a pomáha im.
Majka nazerá prváčkam do zošita. Emka ty to vieš, si šikovná, len sa hráš s ceruzkami….Kika, prepočíta…Adamko – posledná minútka…Saška, stihla si? Na záver Majka obíde každého zvlášť.
Makovičky sú jeden živý organizmus.
Majka je pani učiteľka, ktorá ho uvádza do pohybu, orientuje a usmerňuje. Nedrží však motúziky, za ktoré by ho ťahala ako bábkar bábku. Je s ním v neustálej interakcii a v rozhovore. Je to osobnosť, ktorú v tejto triede cítiť v bezprostredných a otvorených vzťahoch. Výsostne individuálnych a citových – láskyplných.